Saturday 1 March 2014

Director Journal (Week 1 & 2)

Director Journal ( Week 1&2)

Hai,hai, hai, tora datang lagi~
kali ini tora datang dengan mainan yang menarik, eh3 asal lak aku ley cite sal tora ini? ha. nak tahu sebabnya? betul ni nak tahu? ok sebenarnya tak ad apa pun. haha saja nak perhatian. kan dalam Tv dulu korang mudah terpengaruh dengan iklan mainan dalam kotak ni. haha.. berbalik kepada tujuan asal aku menulis artikel ini adalah kerana untuk menceritakan serba sedikit tentang apa yang berlaku di dalam kuliah pertama seni pengarah filem. 
             
Minggu pertama kelas seni pengarahan filem, kami diberi tugasan untuk menghasilkan artikel jurnal masing-masing. Memandangkan yang mengambil kertas ini adalah pelajar media dan pensyarah kami meminta agar kami menulisnya dengan mengangaggap diri kami sebagai seorang pengarah. Minat untuk terlibat dalam dunia perfileman membuatkan aku tidak pernah melepaskan peluang untuk mengambil kertas yang berkaitan dengan perfileman. Dalam kelas ini kami akan di tayangkan dengan filem-filem yang menarik, bab kata makcik-makcik kat kampung "kelas kau jah!", ok aku dah mula merepek. haha. Untuk minggu pertama kami di tayangkan dengan filem Forrest Gump. ha nak tahu macam mana filem Forrest Gump tu? rajin-rajinlah baca entri pertama aku. aku ada buat film review tentang filem tu. Kertas seni pengarahan filem ini akan dikuliahkan oleh Dr. Azalan Shah. Seni pengarahan filem ini sangat menarik untuk di pelajari, hal ini kerana pada minggu pertama kuliah kami diberi penjelasan apa yang akan kami pelajari daripada kelas tersebut. Antaranya kami akan diajar bagaimana untuk menghasilkan sesuatu short film yang menarik. Elemen mise en scene atau dengan kata mudahnya susun atur subjek dalam sesuatu scene menjadi peraturan utama yang perlu di pelajari oleh setiap orang yang mengikuti kelas ini. Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menghasilkan beberapa karya dan akan digabungkan dengan pelajar produksi tv untuk menjadi krew bagi setiap kumpulan yang telah di bahagikan di dalam kelas seni pengarahan filem ini.
                
Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan diberikan tugas untuk menghasilkan projek iaitu antaranya Iklan, Filem Pendek, Psa (Public  Service Annoucement), dan video promo jabatan pengajian media. Dan aku di letakkan di dalam kumpulan iklan pendek. Yang menariknya kami akan di gabungkan dengan pelajar-pelajar produksi televisyen yang akan membantu kami menghasilkan projek yang di berikan. Bagi memudahkan urusan perbincangan setiap ahli kumpulan, setiap hari khamis jam 7.45 malam akan diadakan “production meeting”. Disini aku ditugaskan untuk menjadi ketua bagi tugasan iklan yang diberikan, dan menjadi tanggunjawab ketua untuk aku memperjelaskan kepada setiap krew apa yang akan dihasilkan seperti jalan cerita, dan tugas-tugas yang ada dalam produksi.
                
Memandangkan pelajar yang mengambil kertas produksi televisyen ini bukannya dalam kalangan pelajar media, agak sukar untuk memberi penjelasan kepada mereka berkenaan apa yang bakal berlaku di dalam sesebuah produksi. Adanya dalam kalangan mereka datang dari fakulti yang berbeza seperti fakulti perundangan, perniagaan, pusat sukan dan sebagainya. Oleh itu agenda utama dalam production meeting pertama aku memberi penjelasan kepada krew periklanan. Dan aku mula mengagihkan tugas-tugas kepada mereka seperti yang ada dalam sesebuah produksi iaitu Production Manager (PM), Camera Person, Prop, Script Writter, dan sebagainya.

Untuk memudahkan urusan aku dalam memberi pengenalan apa yang akan berlaku, aku mulakan dengan penjelasan berkenaan peringkat yang terdapat di dalam sesebuah produksi iaitu pre-production, production, and pasca production. Pre- production merupakan gerak kerja awal dalam sesebuah produksi iaitu seperti yang kami lakukan pada hari itu iaitu membincangkan berkenaan jalan cerita awal untuk periklanan lolipop, merangka struktur organisasi dalam produksi, membincangkan tentang belanjawan dan sebagainya. Manakala peringkat production pula lebih kepada kerja-kerja belakang tabir iaitu final shooting, dan reheasal shooting. Dan yang terakhir adalah pasca production ini merangkumi aspek keseluruhan hasil kerja yang dijalankan.

Kelihatan muka yang teruja dan sedikit blur daripada krew yang mendengar penjelasan daripada aku. Mungkin mereka ini masih baru dalam bidang ini dan kelihatan mereka sedikit cuak kerana soalan yang selalu aku terima, " Produksi Tv ni banyak keje ke?, dan "Apa? kena keluarkan duit sendiri?". Dalam hati kecil aku berkata "dari mana la diorang ni datang", jahatnya aku kan? haha tak da la tu gurau je. Mereka ni sangat supporting  kerana cepat belajar dan tahu apa yang mereka perlu lakukan dan yang paling penting mereka menerima tugas-tugas yang diberikan dengan baik. Rancangan awal untuk pengambaran iklan lolipop ini adalah, ia akan dilakukan di sebuah kawasan taman. Dan kami memerlukan seorang kanak-kanak lelaki dan seorang gadis remaja untuk melakonkan iklan tersebut. Semasa dalam perbicangan tersebut kami telah menyenaraikan keperluan barangan (Props) untuk menghasilkan kerja-kerja tersebut. 

Berbalik kepada projek yang kami dapat iaitu kami perlu menghasilkan satu iklan iaitu produk kami adalah lolipop atau cake pop. konsep iklan ini sangat mudah kerana kami hanya menggunakan dua orang pelakon sahaja iaitu seorang kanak-kanak lelaki dan seorang gadis remaja. Nak di jadikan cerita budak lelaki ini sedang bermain-main di sebuah taman, dan dia ternampak seorang gadis remaja yang sedang membaca novel di hujung bangku di taman tersebut. Disitulah bermulanya cerita romeo and tak seberapa julliet ni. ha kenapa aku cakap tak seberapa julliet? sebab yang romeonya hanyalah budak lelaki tu je, gadis remaja itu tak layan pun budak laki itu. Cubaan demi cubaan budak lelaki itu cuba menarik perhatian gadis itu, dengan memberinya aiskrim, bear, bunga, ballon berisi gas helium, tetapi gadis tu tetap tak bagi respond. In the end, budak laki ini baginya lolipop/ cakepop kepada gadis itu dan gadis menerimanya dengan reaksi muka yang happy. see? nampak tak konsep iklan kami? kami sebenarnya nak highlight lolipop/ cakepop itu sebagai objek utama dalam iklan kami, kerana untuk menarik perhatian seorang gadis tidak perlu memberinya hadiah yang mahal-mahal atau bersifat lebih-lebih, cukup sahaja dengan memberinya lolipop dah memadai.

Jalan cerita ini terdapatnya 5 scene, so 5 hari yang berbezalah. Oleh itu kami memerlukan pelbagai prop yang menarik untuk diguna pakai semasa proses shooting, antaranya kami memerlukan baju-baju yang menarik dan berwarna terang untuk menarik perhatian audien. Penggunaan seperti basikal, kasut roda, skateboard, dan sebagainya sebagai alat yang digunakan untuk kegunaan budak lelaki tersebut. Yang menjadi menarik iklan ini adalah menunjukkan kesungguhan seorang budak lelaki yang cuba menarik perhatian gadis remaja. Elemen kinesik dan body gesture menjadi antara elemen yang penting untuk menghidupkan watak di dalam iklan ini. Untuk memastikan kerja-kerja shooting berjalan dengan lancar aku telah mengarahkan beberapa orang dalam team iklan ini untuk menghasilkan storyboard dan shooting script. Kedua-dua item ini menjadi pekara asas yang diperlukan untuk tujuan shooting. Pengalaman lalu menjadikan aku lebih berhati-hati untuk menghadapi pelbagai kemungkinan. Sejujurnya storyboard tu hanyalah draf awal untuk menunjukkkan flow cerita dan untuk dijadikan guide kepada cameraman untuk shoot sesuatu babak.
Jadi aku tugaskan Oii suhong, Mei zee, Tan ben lee, Sj dan ng untuk menghasilkan storyboard dan shooting script.

Panjangkan cite aku? Biasalah nak jadi pengarah kenalah banyak cite. Hahaha. Oklah sekian saja daripada aku untuk cite minggu ni.  Bye3, jumpa lagi...


No comments:

Post a Comment