Saturday 22 March 2014

Dark Skies - Film Review



1. Sila rumuskan dalam satu perenggan, tentang plot cerita the Dark Skies.
Dark skies merupakan arahan daripada Scott Stewart. Genre filem sains feksyen yang menggunakan elemen-elemen panoramal yang mampu menghantui fikiran penonton. Menariknya filem ini banyak menggunakan elemen-elemen panoramal yang sedikit tidak terjangkau oleh akal fikiran manusia. Antara pelakon utama filem ini adalah  Daniel Barrett (Josh Hamilton) , Lucy (Keri Russell), Dakota Goyo (Jesse Barrett), dan Kadan Rockett (Sam Barrett).



        Filem ini menceritakan menceritakan tentang perkara-perkara aneh yang berlaku kepada satu keluarga. Antara perkara aneh yang berlaku ialah seperti setiap kali Lucy terjaga daripada tidur dia menuju ke ruang dapur dan mendapati peti sejuk beliau bersepah seperti dicerobohi oleh manusia. Kedua perkara yang aneh juga turut berlaku apabila anak mereka jesse yang kerap kali berjalan tanpa sedar di waktu malam menuju ke luar halaman rumah seorang diri dalam keadaan separuh sedar. Yang menjadikan cabaran kepada filem ini adalah untuk membina setting lokasi utama iaitu sebuah rumah yang menjadi tempat kejadian aneh berlaku.

But soon they’re starting to have other problems. Very, very gradually, strange things are starting to happen around the house. Things like all the photographs in the living room being removed from their frames, and the kitchen furniture auditioning for a remake of Tobe Hooper’s Poltergeist by forming complex arrangements that cause weird patterns to be projected onto the ceiling. (John Llewellyn Probert, 6 Ogos 2013).
      Cerita ini pada mulanya mungkin dapat ditafsirkan kepada konflik yang berlaku dalam sesebuah keluarga. Iaitu apabila Josh Hamilton yang merupakan bapa dan juga suami kepada lucy yang tidak berkerja dan hanya bergantung hidup kepada isterinya sahaja yang berkerja sebagai agen penjual hartanah.

He is out of work and she is a real-estate agent charged with unloading a house so ugly that even the folks on HGTV's Curb Appeal would find it too much of a challenge. (Peter Sobczynski, 20 Febuari 2013).
         Menariknya cerita ini apabila unsur-unsur seram dan unsur twist digunakan dalam penyampaian jalan cerita itu. Penonton beranggapan bahawa di pengakhiran cerita, yang hilang di ambil oleh alien adalah jesse Barrett, akan tetapi yang sebetulnya yang hilang adalah sam barrett. hal ini kerana pengarah selalu menonjolkan watak ketakutan yang melampau pada watak jesse, sehingga menjadikan penonton berandaian bahawa jesse menghadapi masalah dan dia merupakan subjek utama di dalam filem tersebut.  



               
          Danieal Barrett pada awalnya tidak mempercayai tentang perkara yang berlaku di persekitarannya dan menganggap isterinya berbohong apabila isterinya cuba menceritakan tentang perkara yang berlaku kepada dirinya apabila dia mendapati bahawa dia telah hilang pada masa yang sebelum dia berurusan untuk menjual rumah. Sehinggalah beliau memasang cctv di kediamannya dan melihat  sendiri perkara aneh yang berlaku. Lucy mula mendapatkan maklumat di laman sesawang berkenaan perkara aneh yang berlaku dan dia telah menghubungi Edwin Allard (J.K. Simmons) seorang pakar tentang ilmu panoramal. Edwin Allard mendapati bahawa mereka sekeluarga menghadapi ganguan daripada alien. Beliau mengandaikan bahawa sam merupakan sasaran terakhir yang akan diculik oleh alien tersebut, dan dia berpesan agar mereka bersiap sedia untuk menghadapi serangan daripada alien tersebut.

Assuming that Sam is the ultimate target, the Barretts barricade themselves inside their home for a final standoff in which they attempt to fend off the invaders with shotguns and a guard dog. Perhaps not surprisingly, things do not go quite as planned. (Peter Sobczynski, 20 Febuari 2013).
       Pengakhiran cerita ini amat menarik apabila penonton di beri kefahaman apabila orang yang hilang dalam keluarga tersebut bukanlah jesse, tetapi abangnya iaitu sam. Hal ini dapat difahami dengan jelasnya di pengakhiran babak dimana jesse masih memegang walkie takie yang selalu digunakannya untuk berkomunikasi dengan abangnya sam. Dan Daniel mula mempercayai tentang kewujudan alien dan mula mengumpulkan maklumat tentang kehilangan anaknya, Sam.


2. Apakah kelainanan filem ini dengan genre filem-filem sains fiksyen yang lain
                Filem fiksyen ini merupakan sesuatu cerita yang diada-adakan yang wujud melalui imaginasi seseorang sehingga menjadikan ia seolah-olah wujud. Keunikkan filem the dark skies ini adalah ia berbeza dengan filem-filem fiksyen yang lain. Perbezaan yang dapat di lihat melalui penggunaan watak alien yang ditonjolkan di dalam filem ini sebagai subjek utama. Yang menariknya pada filem ini ia kelihatan seperti filem yang bergenre seram. Hal ini kerana pengarah tidak mendedahkan imej subjek (alien) dan memainkan watak alien itu sebagai watak seram (Hantu). Unsur saspen menjadikan filem ini berjaya membuatkan penonton menonton filem ini sehingga ke peleraian cerita.  Pengarah berjaya memanipulasikan jalan cerita sehingga ia kelihatan betul-betul wujud, seperti mana yang ditonjolkan di dalam filem ini iaitu


3. Ceritakan secara ringkas tentang latar dan props yang ditampilkan dalam filem ini
                Latar di dalam filem ini adalah menggunakan sebuah rumah dan menggunakan pencahayaan yang sangat baik sehingga menjadikan setiap scene menarik. Elemen mise en scene ditelah digunapakai didalam filem ini. Pengarah filem ini begitu teliti berkenaan dengan susur atur subjek didalam filem the dark skies. Filem ini banyak menggunakan latar indoor, iaitu scenenya lebih tertumpu di dalam rumah. Pemilihan props di dalam filem ini juga dilakukan dengan teliti. Elemen props ini sangat penting didalam sesebuah filem kerana, pemilihan props inilah menjadikan filem ini berjaya atau tidak. Filem ini lebih tertumpu di dalam rumah, maka setiap props yang dipilih lebih kepada kelengkapan sesebuah rumah. Antara props yang ada di dalam filem  ialah penggunaan props walkie takie, senapang, pisau, darah, make-up dan sebagainya.


4. Senaraikan 7 jenis shot asas yang digunakan dalam filem ini. Sila freeze screen dan senaraikan gambar mengikut shot berserta keterangan.

Over the shoulder

over the shoulder (O/T/S)
 Mid close-up (M/C/U)


High angle












 Close-up (C/U)
Low Angle (L/A)











5. Sila kritik gaya penyuntingan yang digunakan dalam the Dark Skies.

Pandangan saya berkenaan gaya suntingan yang digunakan dalam filem ini adalah baik. Teknik suntingan pencahayaan banyak digunakan di dalam filem. Keadaan ini menjadikan ia memberi kesan seram dalam kalangan penonton. Filem ini juga menggunakan teknik suntingan Green Screen.  Teknik Layar Hijau atau Green Screen Technique dalam rakaman dan penyuntingan video adalah satu teknik digunakan apabila imej satu subjek/objek yang dirakam di satu lokasi ingin dibuat supaya kelihatan berada dalam satu imej lain yang dirakam di satu lokasi yang lain. Sebagai contohnya subjek alien yang di tonjolkan di dalam filem ini. Scene dimana burung-burung tertumpu menyerang rumah keluarga Daniel Barrett. Teknik ini memainkan peranan yang penting dalam filem ini, kerana teknik inilah yang berjaya menarik perhatian penonton untuk setia menonton filem ini sehingga ke pengakhiran. Bersesuaian dengan genre filem iaitu fiksyen, pengarah berjaya menghasilkan subjek alien di dalam filem ini.




Rujukkan.
http://www.rogerebert.com/reviews/dark-skies-2012
http://www.thisishorror.co.uk/film-review-dark-skies-2013/
http://www.theguardian.com/film/2013/apr/04/dark-skies-review

No comments:

Post a Comment