Friday 14 March 2014

The Sixth Sense - Film Review



1. Siapakah M. Night Shyamalan dan bincangkan gaya pengarahan beliau secara umum.

M. Night Shyamalan dilahirkan di Madras, India, pada 6 Ogos 1970, Shyamalan dibesarkan di Philadelphia. Merupakan anak daripada seorang doktor, beliau membangunkan minatnya untuk pembikinan filem apabila dia telah diberikan kamera Super-8 pada usia lapan. Seusia  17, Shyamalan yang meminati Steven Spielberg dan dia telah menghasilkan sebanyak 45 filem. Mula mendapat pendidikan awal di sekolah Katolik, dan kemudiannya beliau meneruskan bidang pengajian pembikinan filem di Tisch School of Arts. Beliau menamatkan pengajian pada tahun 1992, dan pada tahun yang sama beliau membuat filem pertamanya, “Praying with Anger”. Yang menariknya filem arahan pertamanya ini adalah berkisarkan perjalanan pulangnya ke negara asalnya setelah sekian lama meninggalkannya.


"Shyamalan had considerably better luck with his next project, 1999's The Sixth Sense. A supernatural thriller about a young boy (Oscar-nominated Haley Joel Osment) who is able to communicate with the spirits of dead people, it was a sleeper hit and gave its director his unequivocal career breakthrough. Graced with an understated cast of performers and a twist ending, the film garnered incredible word-of-mouth among audiences and became the must-see film of the late summer, well into the fall". (Rebecca Flint Marx, Rovi, 2014).

Gaya pengarahannya jika diteliti banyak menggunakan unsur spiritual yang banyak menghubung kait dengan alam ghaib. Mendapat pendidikan agama di sekolah katolik menjadikan beliau kerap bermain dengan unsur-unsur spritual.  Secara umumnya, gaya pengarahan beliau mempunyai kelainan yang tidak terdapat pada mana-mana pengarah filem sedia ada. Sebagai contohnya gaya twist, elemen ini memerlukan ketajaman pemikiran seorang pembikin filem dalam menyusun atur plot penceritaan agar ia dapat menghasilkan sesuatu yang realistik.





2. Sila rumuskan dalam satu perenggan sinopsis filem The Sixth Sense .

Filem the sixth sense ini merupakan sebuah filem seram arahan M. Night Shyamalan pada tahun 1999. Filem ini berkisarkan tentang kebolehan seorang budak lelaki yang boleh berinteraksi dengan roh-roh yang kebanyakan mati dibunuh. Menariknya cerita ini adalah, seorang budak lelaki diberi keistimewaan apabila hijjab matanya dibuka, bahkan dia mampu melihat serta berkomunikasi dengan roh-roh tersebut.  Yang menjadikan filem ini rumit dari segi gaya penyampaian ceritanya, iaitu apabila seorang Doktor diberi tugas untuk merawat seorang budak lelaki di disyaki menghidapi masalah mental. Keistimewaan yang dimiliki oleh budak lelaki tersebut membuatkan ibunya tertekan. 
The title sequence and opening shots of the film function metaphorically on both the narrative and the role of the spectator in watching the film. The musical overture during the credit sequence is an acoustical journey which sets the tone for the supernatural in the filmic world. It also provides the overall map for how an inversion occurs between the violence depicted in the film’s real-living world and the tension that is felt by the spectator during moments of the supernatural. (Leah A. Cheyne, 2003).
Budak lelaki tersebut juga berjaya menolong membongkar kejadian sebenar yang berlaku sehingga menyebabkan mereka mati dibunuh. Namun diakhir cerita ini, pengarah berjaya membuatkan penonton terkesima dengan jalan penceritaannya kerana kebanyakan audien tidak menyangka bahawa Doktor yang merawat budak lelaki tersebut juga merupakan salah seorang roh yang telah mati. Maka dengan sebab itulah mereka boleh berkomunikasi dengan berkesan.


3. The Sixth Sense adalah sebuah filem dalam genre drama (tragedi) berbanding horror. Apakah kelainan yang cuba ditonjolkan oleh M. Night Shyamalan dalam filem ini?
           
Kelaianan yang cuba di tonjolkan melalui filem ini adalah apabila pengarah cuba mempresentasikan unsur drama di dalam penceritaan filem ini. Unsur drama dalam cerita ini adalah jelas dapat di lihat menerusi penceritaan permasalahaan yang wujud apabila seorang ibu tunggal terpaksa menghadapi tekanan kerana mempunyai seorang anak lelaki yang berkebolehan berinteraksi dengan roh-roh ghaib. Dan kisah drama lain yang ditonjolkan dalam filem ini adalah kisah antara Doktor yang berperanan untuk menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh budak lelaki tersebut waima dalam masa yang sama Doktor itu juga mempunyai krisis dengan isterinya. Mungkin ramai yang menterjemahkan filem ini kepada genre filem horror secara majoritinya, keadaan ini dapat ditakrifkan sebagai pemikiran konvensional. Pemikiran konvensional adalah merujuk kepada sesuatu amalan yang biasa yang diamalkan sehingga ia menjadi panduan sebagaimana ditentukan oleh konvensi. Hal ini kerana audien perlu peka bahawasanya, pengarah cuba menyampaikan sesuatu kelainan di dalam filemnya dan bukannya unsur horror diangkat sebagai elemen penting di dalam filem ini.


4. Bincangkan watak dan perwatakan dalam filem ini dan bagaimana ia menyumbang kepada kesan plot cerita.

Watak utama di dalam filem ini ialah Doktor malcolm dan budak lelaki iaitu cole. Kedua-dua watak ini memainkan peranan yang cukup besar dalam menyumbang kepada kesan penceritaan filem ini. Pertama watak Cole, yang mempunyai kebolehan yang luar biasa iaitu dapat berkomunikasi serta melihat roh-roh yang telah mati dibunuh. Kedua, watak doktor Malcolm, seorang doktor pakar kanak-kanak yang berkebolehan menyelesaikan masalah-masalah kanak-kanak dengan baik. Yang menjadikan filem ini terkesima adalah kerana peranan yang dibawa oleh dua watak utama ini iaitu Dr malcolm dan Cole. Masing-masing membawa watak yang berbeza,  dengan ekpresi wajah yang baik ia berjaya menghidupkan watak di dalam filem ini sehingga memberi kesan kepada penonton.


5. Bincangkan kepentingan konsep twist dalam penulisan skrip filem ini.

Kebanyakan yang menonton filem ini tidak menyangka bahawa kesudahannya akan berakhir begitu. Inilah kelainan yang cuba di tonjolkan iaitu konsep twist. Penghasilan sesuatu filem yang baik adalah bergantung bagaimana seorang pembikin filem membuat pencaturan dalam menentukan konsep sesebuah filem. M Night shyalaman mengetengahkan konsep twist ini di dalam filem ini adalah untuk menjadikan audien sebagai khalayak yang aktif bukan sebagai khalayak yang pasif. Seperti yang saya utarakan pada sebelum ini, audien pada masa kini lebih terikat dengan corak pemikiran konvensional. Menjadikan sesebuah filem itu hambar apabila audien mampu mengandaikan apa yang akan berlaku untuk  babak yang seterusnya. Oleh itu filem yang baik adalah pengakhiran cerita tidak sama seperti mana yang difikirkan oleh audien. Bagi saya konsep twist ini amat menarik, kerana ia mampu menimbulkan sesuatu yang berbeza daripada apa yang sudah biasa dipertontonkan.

Rujukkan.
http://www.fandango.com/mnightshyamalan/biography/p231814
http://www.slashfilm.com/m-night-shyamalan-filming-microbudget-film-sundowning/
http://www.deadline.com/tag/m-night-shyamalan/
http://www.goodreads.com/book/show/2346507.M_Night_Shyamalan_s_The_Sixth_Sense
http://www.horschamp.qc.ca/new_offscreen/sixth_sense.html


No comments:

Post a Comment