Friday 4 April 2014

Director Journal - Week 5

Hari ini seperti biasa, kami dikuliahkan tentang pendekatan kritikal untuk filem. Melalui topik ini kami didedahkan dengan pelbagai teori filem. Kuliah ini memberi pendekatan kepada pengarah baru yang hendak menceburi bidang perfileman. Setiap filem mempunyai pengarah, dan pengarah inilah orang yang berperanan menjalankan kerja-kerja balik tabir untuk menjadik sesebuah filem itu berjaya atau tidak. Menjadi perkara biasa di dalam dunia perfilem apabila pengarah perlu mengambil tahu tentang semua perkara didalam sesebuah produksi seperti script, shooting script, storyboard, dan sebagainya. Seterusnya kami juga dikuliahkan tentang teori filem iaitu teori author yang diperkenalkan oleh Andrew Sarris. Menurutnya, pengarah filem boleh di latih menerusi pembacaan sejarah perfileman dan gaya pengarahan yang baik. 

Seterusnya kami dikuliahkan dengan instument asas yang ada di dalam bidang perfileman iaitu berkenaan Shot, Cut, dan Editing. Ketiga-tiga instrument ini menjadi perkara asas kepada bidang pembikinan filem yang wajib diketahui oleh setiap pengarah baru yang ingin melibatkan diri dalam produksi. Antara shot yang asas adalah close-up, medium close-up,  over the shoulder, high angle dan sebagainya. Manakala Cut pula merujuk kepada perkara asas dalam teknik penyuntingan. Setiap penyuntingan mempunyai Cut yang berbeza yang digunakan sebagai jalan cerita. Antara jenis cut ialah jump cut, montage cut, footage cut dan sebagainya. Disamping itu juga kami dikuliahkan berkenaan gaya pengarahan. iaitu Montage dan long takes. Montage merupakan teknik pilihan atau guntingan dan susunan gambar atau filem untuk membuat satu gambar atau filem yang teratur. Long take pula merujuk kepada teknik ambilan video yang diambil di fokuskan kepada sesuatu latar untuk menunjukkan sesuatu perkara yang menjadi subjek utama.

Pada malam production meeting, kumpulan kami mengadakan perbincangan untuk persedian untuk mengadakan reheasal shooting. Setiap krew akan update gerak kerja masing-masing kepada saya selaku pengarah untuk kumpulan cake pops.  Itu sahaja untuk minggu ini. 

No comments:

Post a Comment