Monday 21 April 2014

Director journal week 7


Minggu ke-7 ini, kami dikuliahkan dengan bagaimana cara untuk menjadi seorang pengarah yang baik? Topik ini sangat  menarik untuk dibincangkan di dalam kelas ini. Hal ini kerana rata-ratanya daripada kami adalah orang yang baru nak berjinak-jinak dalam dunia pengarahan filem. Banyak cara untuk menjadi seorang pengarah yang baik, antaranya seorang pengarah haruslah membuat penyelidikan terlebih dan menganalisis setiap shot yang ada di dalam sebuah filem. Mengenalpasti elemen “Mise En Scene” yang digunakan agar dapat menjadi contoh kepada filem yang bakal di hasilkan oleh kita. Selain itu, kami juga dikuliahkan berkenaan teknik asas dalam penghasilan sesebuah filem iaitu teknik 3-Act Structure. Teknik ini merupakan asas kepada penciptaan plot cerita agar ia tersusun dengan baik. Filem yang baik adalah filem yang memampu memberikan kepuasan kepada penonton. 3asas teknik ini ialah permulaan, klimaks, dan peleraian. selepas itu kami ditayangkan dengan filem super8, yang menariknya filem ini adalah kita dapat melihat semangat sekumpulan kanak-kanak untuk menghasilkan filem pendek. untuk ulasan yang lebih lanjut nantikan ulasan filem saya pada entri yang terdahulu.
Seterusnya kami dikuliahkan dengan fasa-fasa yang terdapat didalam produksi iaitu terbahagi kepada tiga peringkat iaitu :FASA-FASA DALAM PRODUKSI VIDEO;
Terdapat 3 fasa dalam penerbitan video iaitu, PRE-PRODUCTION, PRODUCTION dan POST-PRODUCTION.
- PRE-PRODUCTION;
Fasa ini termasuk menulis skrip dan perancangan yang perlu dalam penyediaan skrip untuk rakaman.
1. SINOPSIS
2. TREATMENT atau OLAHAN CERITA
3. SKRIP
4. PEMILIHAN PELAKON
5. RECEE
6. BELANJAWAN
7. JADUAL PENGGAMBARAN
8. SKRIP PENGGAMBARAN dan STORYBOARD
9. PEMBINAAN SET
10. PENYEDIAAN KOSTUM atau PAKAIAN
11. SOLEKAN

-PRODUCTION;
Dalam fasa ini rakaman sebenar filem atau video dilakukan di lokasi-lokasi.
-POST-PRODUCTION
Pada minggu yang sama kumpulan kami telah mengadakan reheasal shooting, dan akhirnya kami diminta untuk menayangkan hasil kerja reheasal shooting kami di dalam kelas. Hal ini menjadi tradisi di dalam dunia perfileman, dimana setiap hasil percubaan akan ditayangkan kepada umum untuk menilai kekurangan yang ada pada video tersebut. Komen yang baik diterima oleh kami, dan kami telah mencatatkan setiap komen dan cadangan yang telah diberikan. Akhirnya kumpulan kami berbincang berkenaan tarikh akhir pengambaran yang akan berlangsung di D’brug homestay, pada 12/4/14.

No comments:

Post a Comment